Vattenskoj!

Idag var det vatten för hela slanten som gällde.
Detta kom att oroa mig ett litet slag när jag vaknade till -7 grader.... Kul tänkte jag, speciellt då eftermiddagen skulle bjuda på livräddning i Storsjön... Men det artade sig och det hela slutade med bad i strålande sol... Fantastisk eftermiddag!

Förmiddagen spenderades på Storsöbadet där vi akulle avklara simprov, livräddningsprov, snorkelsim i torrdräkt och att hämta den stela oranga döingen på fyra meters djup....
Det var jättekul även om det märktes att jag aldrig har haft simfötter, snorkel och en klumpig torrdräkt på mig förut.... Jag hade en tendens att dra lite åt sidorna ibland och en liten tendens att glömma att bita ihop gapet ibland, vilket resulterade i en halv bassäng med pissvatten i svalget....Så nu är min mage rensad för återstoden av denna vecka!

Efter förmiddagens drabbning så hamnade jag i ett litet dilemma.... Jag vart lite småsugen på att hoppa in i bastun en sväng efter duschen. Men kände samtidigt att med tanke på att 10 killar antagligen skulle få vänta på mig ett tag UTAN bastu, så kändes det som att jag fick skippa mitt bastu-begär till förmån för deras skull....
För jag vill ju inget hellre än att vara dessa killar till lags... hmmm..;-)
Beröm fick jag iaf för att dom inte hade behövt vänta i mer än 10 minuter... Jag tror att det handlade om mindre tid än så... herregud, jag avstod ju bastun...;-)


On our way i den lättare torrdräkten, mer avsedd för sommarväder...


...och här har vi påklädning av den "vintriga" torrdräkten!


På eftermiddagen kallade vattenlivräddning i storsjön. Om förmiddagen var kul så var detta skitkul!!!
Vi fick börja att provbada torrdräkterna. De var lite svårsimmade och krångliga att vända sig i vattnet med och för min del liiite för stor. När jag simmade så åkte mina fötter upp till stövelskaftet, och då hade jag den minsta storleken....
Men allra bäst med dessa nya vänner var att kunna ligga på rygg och bara flyta... Kollade man bara upp i den klarblåa himmlen och solen så skulle man nästan för ett ögonblick kunna tro att man låg i medelhavet och skådade solen....
....tills nån orangeklädd galning kom och störde avslappningen med att träna livräddning....;-)

Vi roterad på de positioner som finns vid en insats så att vi skulle bemästra alla positioner. De som har de olika uppgifterna är;
Rökdykarledaren- Hålla koll på sambandet mellan rökdykarna (de kallas så även vid en sån här räddninginsats) och vara redo att hoppa i om det skulle krävas.
Rökdykare1- springer raka vägen från bilen, med livbojen, och simmar ut till den nödställda.
Rökykare2- får hjälp med att få ner Hansabrädan och ger sig iväg genom att paddla ikapp RD1 för att kunna dra upp den nödställda på brädan och sedan bli indragen av de som finns kvar på land. (Man fäster ett långt snöre i brädan innan man ger sig ut i vattnet som gör att man får snabb hjälp in igen.)

Som sagt, positionen som nödställd var nog allas favorit idag i den gassande solen...
Förutom för Peder då som skulle räddas av gruppens "Costanza", vilket säkert skulle kunna sluta i ett riktigt larm om det inte var för att dessa dräkter är i princip osänkbara....



Detta hade vi med lätthet kunnat ägna oss åt hela dagen... Sol och bad!


"Costanza" in action, innan han var framme för att "rädda" Peder så lyckades han nästan välta Hansabrädan och ordna en egen insats för sig själv....:-)


Killen längst bort är den nödställde, näsa person är RD1 med livbojen och närmast kameran är RD2 på Hansabrädan.


Här diskuteras hur vi ska fortsätta efter att Peder förstört paddeln.... den lille klanten!
Markusarna beslutade att vi skulle fortsätta med att använda armar eller ben som paddlar!
Gick ju det med!


Nöjd och glad efter en fin dag....



Ps. Ska berätta om "Costanza" vid ett senare tillfälle, men jag tror nästan att han förtjänar ett helt eget inlägg...



Kommentarer
Söta Anna

Tjingeling...

Va roligt att hänga me på ditt äventyr! (när man inte har ngt att kalla liv själv. Har för tillfället en sova, äta, jobba-period i väntan på att bli gammal...)

Kram på dig vännen

2009-10-29 @ 23:46:53
Mikaela

Ja du, det är inte mycket jag inte gör för att pigga upp ditt liv.... Men om du ska vänta till gammal-tider då får du allt vänta länge 21-åringen...;-)

Och du...du ska få mer.... Kram

2009-10-31 @ 03:35:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0