Sävlige Richard

Nu har en misslyckad nolla på Varmt Hem framkallat dagens första stora irritationsmoment. Man skulle kunna tro att min 3-åring skulle stå för detta men dagen till ära så stod världens kanske mest sävliga Richard för prestationen..... Grattis Richard!

Jag har en liten misstanke om att våran nyinköpta luftvärmepump inte riktigt fungerar som den ska. En liten misstanke bara men jag tror att den är befogad.
Eftersom jag verkar befinna mig i klimakteriet lite grann i förtid så går jag och fryser konstant, varvat med några värmeattacker på kvällen....
Därför körs nu både pumpen och flitigt eldande i kaminen, så att killarna  inte ska behöva stå ut med alltför mycket av det fantastiska klimakteriehumöret som lätt kan uppstå när jag gnäller och klagar på att huset är köldskadat och pump-fan är trasig....
Det outtalade mottot mellan killarna här hemma verkar vara;
Hellre uttorkad av värmebölja än att stå ut med klimakeriekärringens klagosång om nedkylning....

I vilket fall så berättade jag för sävlige Richard att jag för tillfället har pumpen på 22 grader men att gradantalet i rummen bara ligger på 19 grader. SKA DET VARA SÅ undrade jag, ganska stillsamt faktiskt.
Då började han tjata på om fjärrkontrollen! Tydligen var det en viktig aspekt var fjärrkontrollen låg???
Jag frågade, kanske med ett svärord placerat någonstans, men fortfarande stillsamt vad han menade med det?
Han rabblade en ny soppa som jag såklart inte fattade ett dyft av och irritationen steg. Helt säkert från båda håll.
Jag förklarade igen, med lite större irritation i rösten, men fortfarande stillsamt att jag ännu inte fattar och att han får ta och förklara lite bättre....

Här känner jag att jag och Richard gled längre och längre ifrån varandra.

Han suckar och börjar om på nytt och jag märker ganska snabbt att han inte tänker försöka att förklara på ett annat sätt, så jag avbryter honom och meddelar att vi skiter i detta och avslutar samtalet. Mest för att min tanke var att ringa igen och hoppas på att en annan människa svarar då.

DÅ verkar det klicka till lite hos sävlige Richard och han tar ett helt nytt steg och säger åt mig att dra upp pumpen på max och låta den gå där i ca en halvtimme. En liten spark i arslet för att komma igång ordentligt!
Sedan skulle jag mäta hur varm utblås-luften är och är den 40-50 grader så är det inga fel på pumpen.
Så nu hoppas jag på att detta ska få pumpen att komma igång ordentligt.
Men framför allt så hoppas jag att sävlige Richard fattar att han kanske kunde komma till skott från början och inte en kvart och en irriterad Mikaela senare...

När jag insåg att detta var den enda vettiga hjälp som skulle komma så tackade? jag snabbt för mig och lade på luren.
Sävlige Richard tycker antagligen att jag är dagens mest pantade människa, men det gör inget för jag skiter fullkommligt i sävlige Richards åsikter....


Men framför allt så vet jag att jag har gjort B och säker även andra människor stolta idag. För hur irriterad jag än blev och även om jag ärligt meddelade sävlige Richard detta så HÖJDE JAG ALDRIG RÖSTEN!
Bra där Mickan, ett steg i rätt riktning.....

Nu ska jag gå och mäta utblås-luften...
Tjao!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0