Armlös, Benlös, Makalös...

... hette dokumentären om Mikael Andersson som sändes för några år sedan.
Mikael Andersson är mannen jag träffade i veckan som gjorde ett sånt starkt intryck att en flaska Jäger bleknar i jämförelse....

Jag vet inte om det är det faktum att han faktiskt saknar armar och ben men ändå går igenom livet tacksam, nöjd och glad över vad han har och att han finns...
Eller om det är det faktum att han saknar armar och ben men ÄNDÅ klarar av ett vardagligt liv med allt vad det innebär.
Saker som i mina ögon borde ha varit en omöjlighet för en man utan armar och ben löste Mikael på sina egna sätt och gjorde det så att jag nästan började ifrågasätta om vi människor verkligen behöver våra armar sådär vidare värst mycket....

Jag fick förmånen att se Mikael In action, att verkligen se hur han utan problem skriver med en penna, äter en smörgås, dricker kaffe, tar upp och stoppar ner plånboken i jackfickan, använder mobilen, förflyttar sig osv... Visst det kanske tog lite längre tid än när jag tar upp min plånbok från jackfickan men nåt säger mig att han skiter fullständigt i det och definitivt inte ser detta som ett problem. 

Det var längesedan jag kände mig så dum över att erbjuda någon hjälp. Där stod jag och frågade en man om han ville ha hjälp om och om igen... en man som helt uppenbart klarade sig utmärkt på egen hand de flesta gånger...

Mikael har ett eget företag där han håller i föreläsningar för stort som smått, och kommer chansen att gå på en sådan så är jag först i kön att vara där.
Jag undrar vem som blir mest tagen av ett möte med denna fantastiskt unika man?
De som suttit på en föreläsning och hört hans berättelse om hans liv från början och till där han är idag....
Eller är jag mer tagen som bitvis har stått helt stum och tittat på när han handskas med de mest självklara vardagliga saker...
Jag undrar jag...

Fast säkert är det så att ALLA som träffar denna man lämnar mötet med ett stort leende, en tankeställare och ett hjärta som värmer mer än den där Jäger-flaskan skulle ha gjort....

Mikael Andersson,
Armlös, Benlös och fan så jävla MAKALÖS!!!


Mikael Andersson


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0